Ahad, 4 April 2010

keinsafan

Semalam yang berlalu , meninggalkan memori yang cukup memedihkan. Ingin kulupakan segalanya dan membina hidup baru dengan penuh keinsafan. Ada sedu dihatiku, mengenangkan diri yang penuh kekhilafan. Ingin ku ulangi detik indah yang pernah tercipta dahulu namun ku dibayangi dengan memori yang menyakitkan. Satu saat yang berlalu ,dan saat itu terus berlalu. Aku masih disini mencipta mimpi yang tak pasti. Indahnya impian yang hadir disudut benak sanubariku. Hakikatnya kenyataan yang hadir penuh liku yang mengujakan. Sesiapun akan teruja untuk membentuk jati diri, membina kekayaan duniawi, berdiri megah diatas pentas kehidupan. Tapi aku seolah terus bermimpi untuk mencapai apa yang diimpi. Tak tahu dimana silapku sehingga aku gagal membina kerjaya impianku. Impian tinggal impian. Yang ada didepan mata pun aku gagal menghadapinya. Semangat yang hilang ,sukar untuk kutemui kembali.

Hari ini yang penuh warna warni kegemilangan, mampukah aku terus berdiri mencari hakikat diri yang hilang bersama memori itu. Kupandang wajahku yang kian ditelan usia. Usia yang menginjak dan terus menginjak kesuatu detik sakaratulmaut yang entah bila akan menjemputku. Ingin sekali aku mengecapi kehidupan ini dengan penuh ketenangan sebelum mata terkatup rapat dan badan dibungkusi kapan putih lalu ditidurkan mengiring dalam tanah.

Matlamat hidupku hanya satu ingin mencari redha Allah dalam setiap perbuatan dan pekerjaan yang aku lakukan. Aku hanya manuasia biasa yang tidak dapat lari melakukan kesilapan yang aku sendiri tidak mahu lakukan, namun ia berlaku jua kerana desakan nafsu yang tidak dapat dikawal. Mungkin kerana amalku yang sedikit lalu aku gagal jadi nakhoda pada nafsuku sendiri. Atau aku tidak cukup ikhlas melakukan semua perkara didunia ini. Atau juga Allah menguji keimanan aku dengan mendatangkan nafsu yang itu untuk aku tangani dengan penuh kesabaran. Bukan mudah untuk mengawal nafsu sendiri, walau akal cukup sihat untuk menentang perbuatan nafsu tapi nafsu cukup hebat menyelusuri darah dan saraf mencari kelemahan diri, lalu diri tak mampu mengikut kata akal. Nafsu yang ditelunjuki oleh syaitan, dan syaitan yang menjadi guru nafsu.

Kembali pada Allah itu yang sebaiknya. Aku kesali segala pebuatan yang dimurkai oleh Allah. Aku taubat, aku ingin dekat dan dekat dengan Allah. Aku tahu apa jua jalan hidupku , semuanya telah ditetapkan oleh Allah. Ya Allah ! ampunilah segala dosaku, aku ini sangat jahil tentang kehidupan, aku selalu membuat engkau murka. Tunjukkan aku jalan yang benar , agar aku dapat membina kembali diriku dan akhirnya aku kembali paduMu dengan keimanan yang sepenuhnya.

Akan aku bina istana keimanan, ditanah indah berpagarkan kesabaran, ada keazaman ditaman keinsafan. Hanya redha kucari kugali dalam setiap amal dan perbuatan. Semoga segalanya ditunjangi agama islam yang syumul. Aku akan terus berjuang , berjuang dan berjuang menegakkan kebenaran. Hanya Allah jadi tempat pergantungan, mohon diri diredhai, aku yang lemah dan hina akan terus bermohon kerana aku tak mampu untuk teruskan tanpa pertolongan dari Allah yang maha esa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan